Olive oil

بهترین روغن برای آشپزی و همچنین مخصوصاً سرخ کردن کدام است؟

به نقل از آلامتو و همچنین به نقل از آی بانو؛ بهره بری و استفاده از روغن در خوراکی ها تقریبا اجتناب ناپذیر است ، ولی باید توجه داشت بهترین روغنی که می توانیم بهره بری و استفاده کنیم چیست؟ جدیدترین تحقیقات در این زمینه را بخوانید .

همه ی ما می‌دانیم که وقتی حق انتخاب داریم پختن یا کبابی کردن بهترین گزینه می باشداما همه ی ما حداقل یکبار در خوردن خوراکی‌های سرخ کردنی افراط کرده ایم. دلیل خوشمزه بودن سرخ کردنی‌ها، روغن هاییست که طی مرحله سرخ شدن به خوراک اضافه می‌می شود و همچنین یک لایه ی ترد روی مواد ایجاد میکند

تحقیقات جدید نشان داده است که همچنین نوع روغنی که مورد بهره بری و استفاده قرار می‌دهید از اهمیت بسیاری برخوردار است. روغن‌ها در دو رده قرار می‌گیرند: اشباع شده و همچنین اشباع نشده. انرژی کسب شده از هر دو نوع می‌توانند با هم مورد مقایسه قرار بگیرند. در هر واحد از روغن اشباع شده انرژی بیشتری نسبت به آن هم مقدار از روغن اشباع نشده وجود دارد. چرب‌های اشباع نشده کاربردهای بسیار بیشتری از ایجاد انرژی در بدن دارند.

برای مثال امگا۳ که یکی از انواع چربی های اشباع نشده است در فعالیتهای مغزی موثر است.ولی باید توجه داشت چگونه میتوان این دو نوع چربی را از هم تفکیک کرد؟ چربی های اشباع مانند کره، در دمای اتاق جامد خواهند بود و همچنین منشاء آنها از حیوانات است. چربی های اشباع نشده، مانند روغن زیتون، در دمای اتاق مایع خواهند بود و همچنین منشاء گیاهی دارند.

برای آگاهی از اینکه چربی های اشباع نشده برای ما بهتر خواهند بود محققان یک مطالعه برای ثابت کردن این موضوع انجام داده اند که نشان دهند روغن های اشباع نشده برای سرخ کردن بهتر خواهند بود.ممکن است تو فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید که تمامی روغن ها مثل هم خواهند بود ولی باید توجه داشت به هیچ وجه اینطور نیست.

روغن گیاهان متنوع و گوناگون و مختلف دارای انواع متغایر و متفاوت چربی های اشباع نشده خواهند بود که پاسخ متفاوتی به درجه حرارت بالا نشان میدهند. در برخی از روغن ها، درجه حرارت بالا به روش چشمگیری می تواند ساختار شیمیایی شان را تغییر بدهد و همچنین حتی می تواند باعث تجزیه شدن ترکیب روغن شوند

در حالی که برخی از این تغییرات هیچ تاثیری بر روی کیفیت روغن ندارند، روغن های دیگر ترکیبات سمی تولید میکنند که می تواند برای سلامت تو مضر باشد. هدف از این مطالعه پیدا کردن این موضوع است که آیا برخی از روغن های گیاهی به احتمال زیاد تمایل به شکستن تحت حرارت دارند؟

آنها روغن زیتون، روغن ذرت، روغن سویا و همچنین روغن آفتابگردان را مورد بررسی قرار دادند.برای آزمایش آنها ۱۰ دسته سیب زمینی را برای مدت زمان ۱۰ دقیقه در یک نوع روغن مشخص شده در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت به صورت عمیق سرخ کردند.وقتی که مرحله سرخ کردن پایان یافت آنها روغن پس مانده غذا را جمع آوری و همچنین برای نشانه هایی از تغییر شیمیایی و همچنین تجزیه مورد آزمایش قرار دادند

تجزیه شدن روغن آفتابگردان هیجان انگیز ترین تجربه ثبت شده در آزمایشات انجام شده بود.در حالی که روغن زیتون در مرحله سرخ شدن عمیق بیشترین مقاومت برای تجزیه شدن را نشان داد.

روغن آفتابگردان به همراه روغن سویا بیشترین آسیب ها را نشان دادند در حالی که روغن زیتون مقاوم ترین ترکیب را در مقابل تغییرات شیمیایی نشان داد.

در نهایت چربی های ترانس مخوف موجود در روغن ها که بعد از سرخ شدن کشف شدند روغن آفتابگردان را در مقام اول از لحاظ مضر بودن قرار داد و همچنین روغن زیتون که تنها یک افزایش کوچک در میزان چربی های مضر را نشان داد در مقام آخر قرار گرفت.

در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که امن ترین راه برای بهره بری و استفاده از روغن اینست که دمای پخت در حدود ۳۵۰ درجه فارنهایت حفظ می شود که صدمه به روغن را به حداقل میرساند.ماهی تابه ها بیشترین تاثیر را بر روغن ها میگذارند که سبب بیشترین آسیب ها و همچنین تغییرات شیمیایی میشوند.

آی بانو روغن روغن زیتون