خانه / مقالات / نقد و تحلیل آلبوم جاده می رقصد از چارتار

نقد و تحلیل آلبوم جاده می رقصد از چارتار

دانلود آهنگ جدید

نقد تحلیل آلبوم جاده می رقصد از چارتار:

امروز ایران ، در زمینه ی موسیقی در اهمیت ی است که می توان به جرات گفت که موسیقی ایرانی داخـل کشور در سطح کاملا قابل قبولی قرار دارد. این اهمیت مناسب ، مرهون ظهور سبک های اختصاصی است که یکی از اصلی ترین پایه های شکل گیری این سبک های نو ، گروه چارتار است . چارتار زاده شده در سال ۱۳۹۰ است که به گفته ی خودشان چارتار را به علت این که خودشان در شروع چهار نفر بودند این که چارتار نیز اسم یک ساز کهن است برگزیدند. می گویند ذهن ما چهار تکه است. برتری چارتار نسبت به نیز سبک های به این دلیل است که آنها ، هم سبک سنتی ایرانی را پالایش کرده هم سبک های Ambient Hip hop را پالایش کردند در انتها ، سبک های پالایش شده را با ترکیب کرده اند در حالی که گروه های رقیب سبک خام سنتی ایرانی و سبک های خام الکترونیک را با هم ترکیب می کنند. چارتار را می توان پر طرفدار ترین گروه موزیک فیوژن ایرانی دانست که حتی کنسرت های بین المللی آنها نیز پر طرفدار هستند .

بر خلاف انتظار ها ، با گذشت مدت قلیلی از نشر آلبوم باران تویی ، آلبوم جاده می رقصد منتشر شد و احتمالا علت انتشار زود آلبوم این است که آلبوم باران تویی مدت زیاد ی بود که فرایند تولید را گذرانده بود در حین تلاش های زیاد برای دریافت مجوز ، چارتاری ها روی آلبوم جاده می رقصد کار می کردند. در ادامه همراه باشید تا در زیر ذره بین ما ، آلبوم جاده می رقصد را ارزیابی کنیم.

در کل به احتمال زیاد ت > آهنگ ساز : آرش فتحی تنظیم : آیین احمدی فر ترانه سرا : نیکی حائری خواننده : آرمان گرشاسپی ، میکس مسترینگ : آرش پاکزاد

ترک اول : لیلاچه

یک Intro با یک کوبش قدرتنمد ، نوید یک آلبوم خوب را می تواند بدهد. گرمای ولوم آرمان گرشاسپی خود موسیقی کامل است که حتی اگر یک موسیقی بی وجود ساز نیز اجرا شود ولوم وی تکمیل کننده ی آن است. اما یک بیان غلط در Intro میزان در ذوق می زند ؛ “نفست طعم لحظه ها را به ترانه کشد” ؛ بیان غلیظ در کلمه ی ترانه در این بیت فالش واضح است. با شروع بخش دوم Verse ، چارتار اثبات می نماید که به سنت هایش پایبند بوده و از عناصر سنتی که Snare های کوبنده بود وفا دار بوده است. در مدولاسیون ترکیب سینت سایزر و گیتار الکتریک کوبش های متوالی Snare ها ، یک ترکیب ویِژگزینشه از تنظیم این ترک به وجود آورده است. در Verse دوم نیز همچنان با همراهی کوبش های Loop شده ی Snare رو به رو هستیم. Chorus Verse به قدری زیبا در کنار هم متوالی می آیند که نمی توان عناصر این موسیقی را از هم جدا دانست. Ending با هیجانی خاص ، وارد صحنه ی تنظیم می شود با همین حس هیجان خود را به انتها می رساند. ایراد هایی در آهنگ سازی وجود داشت چون ، در شعر و بیان خواننده به سختی بر روی ملودی Fit شده بود و این فقط نکته ی نه چندان جذاب در موزیک سازی این ترک است. حسی که در کل این ترک جاری بود ، شنونده را به یاد ترک اول آلبوم باران تویی به نام آشوبم می اندازد.

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۹ – ضعف در همموسیقی ی شعر و بیان با ملودی تنظیم : ۹ – پایبندی به سنت های چارتار عدم پیشرفت نسبت به ترک مشابه قبلی خود به مفهوم آشوبم شعر : ۱۰ – شعر فدای ملودی نشده است نمره ی نهایی : ۹٫۳۳

ترک دوم : آسمان زمین می خورد

یک پالس ، شروع کننده ی Intro است . در ادامه اجرای ملودی مهم ترک بر عهده ی سینت سایزر است که با بیس مخفی خود ، همزمان در نقش یک ساز کوبه ای هندی هم قرار گرفته است که این را می توان هنر تنظیم کننده دانست. شروع صوت خواننده با پیچ و یک خش همراه است که زیاد خلاقانه است و همراه کننده ی نجوای او ، اکوی محویست که آکوردینگ را با ولوم خواننده شکل داده است. پاساژ های محوی که بوسیله Snare اجرا شده است روی آنها افکت پارازیت نویز قرار گرفته است همراه کننده ی خواننده هستند تا صوت او را از وهله ی Intro به وهله ی Verse ، همراهی کنند. در Verse نیز ترکیب پیچیده ی درام ، چارتار را به سنت های پایبند کرده است. در Chorus نیز این پیچیدگی در اجرای درام ادامه میابد. نوای مخفی گیتار های برقی الکتریک در بک گراند تنظیم نیز ، از سنت های باران تویی چارتار است. سکوت زیاد درام از ۱/۳ پایانی Chorus اول ، این بخش را به نیمه ی دوم ترک متصل می نماید . نوای ریز شده ی پالس ها ، می تواند یک شکست صوتی را در ذهن مخاطب به وجود آورد که وی را مجاب به ادامه ی موزیک بی تغییر شعر نماید . در نیمه ی تکرار شده ی موسیقی ، شاهد تغییرات اندک در اجرای درام هستیم. در ۳/۱ پایانی همچنان با یک افت همراه هستیم که Ending با بخش پایانی Chorus نقش واحد را بازی می کنند. تا این وهله از آلبوم ، با شعر های پخته ای همراه هستیم که خود را فدای ملودی نکرده اند این در حالی است که ملودی ها نیز خود پخته هستند . بیان خواننده در این ترک نیز خیلی روان واضح بود. موسیقی سازی نشان دهنده یک ملودی سنتی پالایش شده است.

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۱۰ تنظیم : ۹٫۵ – به دلیل عدم افزایش در سنت های چارتار،شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۸۳

ترک سوم : ببر

برخورد با نام عجیب و فانتزی ، می تواند تکنیک جالبی جهت مارکتینگ و حفظ شنونده جهت ادامه ی شنیدن تا انتها آلبوم باشد. این تکنیک به صورت یک خط در بین در ترک های این آلبوم به کار برده شده است. Intro با پد های محو ، چیزی است که همیشه از چارتار انتظار رفته و این بار هم تکرار شده است. Verse نشان دهنده یک تحول عظیم در موسیقی سازی ها تنظیم های چارتار است. تنظیم در باب دشتی به روز شده است. دراین ترک با سکوت های زیاد رو به رو هستیم که برای کنترل هیجان ملودی و تنظیم گنجانده شده اند. در Chorus با اجرای تمیـز شاهکارانه ی Hit ها همراه هستیم این اجرای قشنگ ، بعد از سکوت به بخش مدولاسیون نیز کشانیده شده است و همچنین در Verse دوم همراه کننده ی آهنگ است. Snare های کوبنده ، شکست های صوتی را در ذهن مخاطب شکل می دهد که کاملا مهندسی شده در تنظیم نقش آفرینی می کنند. اجرای درام به قدری قشنگ تنظیم است که برای مخاطب فنی و آسان ای ، این خطا را به وجود می آورد که آیا از ساز استفاده شده است یا همان FL Stuido ی رفیق داشتنی این نقش را به برترین شکل اجرا کرده است. همچنان در انتها ، Ending آسان به مخاطب تحویل شده است. از ترک ببر به بعد این آلبوم این گونه به نظر میرسد که ابتدا ملودی تولید شده است و پس روی آن شعر سروده شده است اما این فقط ظاهر مساله است. با مطالعه ی همزمان متن به همراه موسیقی ، به این مساله پی برده می شود که ، خواننده بیت ها را در حین خواندن جا به جا می نماید و این باعث ایراد های جزئی در بیان واج ها می شود. این به صورتی رخ می دهد که خواننده ، کلمات را بین پرده بیان می نماید و به گونه نمایان می نماید که گویی وی محو خوانی می نماید .

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۷ نمره ی نهایی : ۹

ترک چهارم : جاده می رقصد

قرار دادن ترک اصلی آلبوم در اهمیت چهارم یک مساوی ی مناسب با اسم گروه است که باز این خود تکنیک بازار یابی است. شروع با نوای گیتار الکتریک و یک فضاسازی قدرتمند یک Intro ی مناسب برای ترک اصلی آلبوم را شکل می دهد. Verse نیز با همین محیط مخوف همراه است و آکوردینگ ، مخلوطی از اصوات گیتار هاست. در انتها Verse با پالس های مشهور به پینگ پونگ همراه هستیم که یک آمادگی را برای مخاطب به وجود می آورد تا وی را به وهله ی بعدی ببرد. در Chorus ملودی یک ملودی اصیل ایرانیست که در قالب تنظیم الکترونیک نمایی می نماید . اما Chorus بسیار زیاد زیاد کوتاه است. مدولاسیون ، یک ملودی استاندارد در سبک امبینت است که کل جذابیت این ترک ، در سری های کوتاه است. Verse دوم از جو قالب شعر بر موسیقی بهره می برد ؛ که این بخش نیز با چشم پوشی سریعا به Chorus میرسد. Chorus در موسیقی بک گراند ، به کلی با Chorus اول زمین تا آسمان تفاوت دارد. Ending هم شبیه به موسیقی های دهه ی ۵۰ میلادی تولید و ساخته شده است. این ترک جزو موسیقی هایی است که با چند بار شنیدن به بخش ها و جزئیات آن میشه پی برد. حرکت سریع از یک بخش به بخش های دیگر آهنگ ، باعث می شود که شنونده ، تمرکز کافی برای تذکر به جزئیات موسیقی را از دست دهد ولی این یک عیب به حساب نمی آید بلکه ویژگی مهندسی شده است. تکنیکی برای جلب شنونده به چند بار شنیدن و تذکر به ترک اصلی است. به این ترک از بابت موسیقی سازی احترام خاصی قائل هستم چون از ملودی های اصیل ایرانی پیروی کرده است این اصالت در تنظیم هم خودنمایی می نماید . از بابت سبک خواندن هیچ ایرادی وارد نیست. پس میتوان به این شکل نمره داد

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۱۰

ترک پنجم : حضوری اتفاقی

Intro با اجرای سینت سایزر ولوم محو همخوان زن و در ادامه اضافه شدن Crash درام ، باعث شروع خواندن خواننده می شود. Verse با انتها دادن در بخش اول ، شنوا هستیم که برای ورود به وهله ی Chorus با یک سنت شکنی در ساختار تم موسیقی همراه هستیم. ریتمی که از خانواده ی ریتم های مشهور استاد ژان میشل ژار است . مدولاسیون هم همچنان با چاشنی ولوم محو همخوان همراه است. در کل موسیقی جو یک هوای سرد جریان دارد. نکته ای که در Verse دوم نمایان می نماید بین پرده خوانی بیان فالش کلمه ی (کجای کاری) است . این بین پرده خوانی و حالت نامفهوم بیان در Chorus هم زیاد واضح قابل شنیدن است. از یک رو این احتمـا ل داده می شود که ، مدولاسیون و ملودی Ending از ملودی های غربی اقتباس شده باشد وحتی Ending می تواند ، نسخه ی مهم موسیقی اقتباس شده باشد. همچنان در این موسیقی خواننده با بیان محو و نامفهوم کلمات شنونده را گمراه می نماید . این موزیک هم مانند ترک مهم ، در اهمیت مخصوص ای از آلبوم را به اختصاص داده است ؛ زیرا از این آهنگ به عنوان شخصیت تیزر معرفی آلبوم مصرف شده بود.

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۹ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۶۶

ترک ششم : هیچ در هیچ

Intro در همان قدم اول به شنونده می گوید که با یک ملودی اصیل ایرانی مواجه است. گام پایین خواننده به این اصالت یاری کرده است. Chorus هم از دنباله ی ملودی قسمت ابتدایی آهنگ است از آن پیروی می نماید . وابستگی انسجام ملودی های بخش های مختلف ملودی این ترک را ویِژگزینشه کرده است. تنظیم به قدری خلوت است که تمرکز اصلی شنونده به سمت شعر و نجوای خواننده جلب می شود. اکوی گام بالای همراه کننده خواننده در نیمه ی موسیقی ، حالتی معنوی به موزیک بخشیده است. ترکیب اصوات خواننده در گام ها حالت های مختلف در واقع جایگزین آکوردینگ سازی است . به کل این ترک از سبک هایی که تاکنون تیم چارتار کار کرده اند ، مفرق است.

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۱۰ تنظیم : ۹ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۶۶

ترک هفتم : من دهانم

همچنان در این ترک شاهد مصرف از اسم عجیب هستیم. Intro یک نوای محو و Reverb شده ی سینت سایز رو پیانو است . در Verse همچنان با ایراد در بیان کلمات هستیم که خواننده آن هارا با تند خواندن تلف می نماید . ریتم آهنگ خیلی کوبنده است . یک ملودی در باب ملودی آهنگ هایی که در سبک Ambient و مکانی سرخ پوستی می باشند تولید و ساخته شده است. افکت Reverb در پس زمینه ی کلیه ی آکورد ها دارد. همچنان در مدولاسیون با دوباره تکرار محو ولوم خواننده شاهد هستیم که اینگونه در تنظیم این فضا پر شده است. در مدولاسیون دوم با ریز نوازی پیانو و کوبش Snare های درام همراه هستیم. Ending هم از سنت های آلبوم باران تویی پیروی می نماید . در واقع خوبتر است بگویم که به کل چیزی به نام Ending در این آهنگ وجود نداشت. همچنان بین پرده خوانی خواننده و بیان محو کلمات ، شنونده را از فهم واضح متن شعر ، محروم ساخـته اشت.

نمرات از ۱۰

موسیقی سازی : ۸ (حرکت نو و ویژه ای خودنمایی نمی کرد) تنظیم : ۹ شعر : ۹ نمره ی نهایی : ۸٫۶۶

ترک هشتم : غزل نشد

یک Intro ی مفرق از چارتار در این آلبوم را در اولین حرکت می شنویم. همچنان شاهد هستیم که در هسته ی ملودی ، چارتاری ها برداشتی زیبا اصولی از ملودی های اصیل ایرانی داشته اند. یک Verse زیاد را که پشت سر گذاشتیم ، با یک جو مه آلود در Chorus رو به رو می شویم. در ساخت تنظیم این آهنگ تلاش شده است که توجه شنونده را به گونه ای ویِژگزینشه به خواننده جلب کنند که این تکنیک نسبتا تنها در دو سوم ابتدایی ترک مصرف شده است. در یک سوم انتهایی مشاهده می کنیم که موسیقی به اوج می رسد که در همین بخش ، شعر اشاره ای به ترک قطار در آلبوم قبلی چارتار دارد. ملودی شوری است که این تم شور در کل موزیک جاری است. همچنان درام از سنت های چارتار پیروی می نماید . Ending زیاد ضعیف کار شده است زیرا در اصول موزیک سازی توصیه می شود که بعد از اوج قدرت مند موسیقی جهت ورود به Ending شنونده به یک شوک نیاز دارد. این شوک اکثرا با یک سکوت تامین می شود که در این موزیک بی هیچ شوکی مستقیما موسیقی انتها می یابد. این آهنگ از تم پیروی می نماید که خوشبختانه این در ساختار تم از یک سری Loop استفاده نشده است و از آرامش به هیجان و اوج ختم می شود. اما از ایراد Ending نمی توان چشـم پوشی کرد. همچنان در این ترک ، از نامفهوم بودن نوع بیان خواننده ، شنونده رنج می برد که این مساله نیز در دو سوم ابتدایی آهنگ بیشتر خود نمایی می کرد.

نمرات از ۱۰

آهنگ سازی : ۱۰ تنظیم : ۸ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۹٫۳۳

ترک نهم : دریچه

یک Intro ی استاندارد از خانواده ی سبک های امبینت نوید یک ترک موفق را میدهد. Reverb های آکورد در پس زمینه شنونده را به سمت ادامه ی موزیک هدایت می نماید . در بخش دوم Verse شاهد یک ریتم صحیح کلاسیک هستیم که به زیبا یی ملودی را همراهی می نماید . در کل آهنگ ، پیانو کلاسیک مهم ترین عنصر آکوردینگ است در واقع باعث جاری بودن و روان بودن ملودی می شود. در مدولاسیون کوتاهی که در میانه ی موسیقی وجود دارد ، شاهد گروه نوازی ویلون هستیم که این هنر از سرپنجه های دانیال جورابچی سر چشم ه می گیرد. به قدری این موزیک هنرمندانه تنظیم شده است که با موسیقی های بیان کلاسیک مساوی ی می نماید . در نیمه ی پایانی موسیقی شبیه کل تم موسیقی شاهد مصرف از اصوات و ساز های کوبه ای کلاسیک استفاده شده است. هم چنین در Ending ، یک ملودی اقتباسی کلاسیک خیلی استادانه توسط ویلون اجرا شده است.

نمرات از ۱۰

موزیک سازی : ۱۰ تنظیم : ۱۰ شعر : ۱۰ نمره ی نهایی : ۱۰

تحلیل کلی :

در این آلبوم ، حضـور آرش پاکزاد بسیار زیاد پررنگ است می توان بیشتر شدن ها و تحولات چارتار را تا حدودی به خاطر حضـور وی دانست. در ادامه ی بحث تحولات این آلبوم لازم به ذکر است که انتظار میرفت تحولات بیشتر از چیزی که در این آلبوم بود ، ملموس باشد. همچنین در حوضه ی مسترینگ اختلافات بسیاری بین کیفیت مسترینگ صوت خواننده در ترک های این آلبوم وجود دارد. در ترک آسمان زمین می خورد نکته ای وجود دارد که لازم میدانم بگویم. در پالس هایی که در آکوردینگ Verse و مدولاسیون وجود دارد ، قدرت انتقال صوت از طول موج آن زیاد بیشتر است و این باعث می شود که این پالس ها صوتی را در ناحیه ی شنوایی دردناک به گوش شنونده وارد نماید . در کل آلبوم جاده می رقصد ، آلبوم قابل ستایشی است ولی انتظاراتی بیشتر از چارتاری ها در باب تحول میرفت . کاور آرت : در طراحی کاور این آلبوم می توان گفت که تیم طراح زیاد هوشمندانه عمل کرده اند. حفظ ساختار پایه ی کاور های چارتار در تصویر اصلی ، باعث می شود تا یک ذهنیت ثابت را جهت شنونده به وجود آورد. همچنین کیفیت چاپ نیز خیلی قابل ستایش است.

No votes yet.
Please wait...

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

خرید لباس جدید تیم ملی ایران

خرید لباس جدید تیم ملی ایران خرید ست لباس تیم ملی ایران ۲۰۱۶,لباس تیم ملی …