خانه / مقالات / صدا سازی

صدا سازی

وی اس تی

از دهه ۱۹۳۰ تا کنون، کار هنرمندان صداساز بخش مهمی از حاشیه صوتی تمام فیلم زیبا ها را تشکیل داده است. این افراد با به وجود آوردن تمام زیر بمهای صوتی حرکات یک بازیگر، از صوت پارچه البسه او تا ولوم قدمهای وی بر روی انواع کفپوش، خوب شده اند فیلم جذاب ها را تا میزان امکان به واقعیت شبیه ساخته حتی آنها را از وقایع موجود در جهان ی واقعی، خیلی تاثیر گذار تر از کار درآورند.

در کل کار صداسازان، یکی از مراحل بعد از تولید استودیویی برای ایجاد جلوه های صوتی برای فیلم جذاب ، آثار تلویزیونی تولیدات رادیویی است.

آنها با مصرف از انواع کفش وسایلی چون سپر و گلگیر خودرو، بشقاب، لیوان، صندلی در کلام هر وسیله ای که بتوان در خرده ریزها و در کنار خیابان پیدا کرد، تمام صداهای موجود در محصول را ایجاد کرده برخی برای افزایش حس دراماتیک، این اصوات را تقویت کرده و چاشنیهایی به آن می افزایند.

نسبتا تمام فیلم جالب ها تولیدات تلویزیونی که تا کنون دیده اید نوار جلوه های صوتی یا فولی (Foley track) هستند .
ممکن است بپرسید که مگر صدا فیلم زیبا برداری ضبط نمی شود ؟
جواب مثبت است، ولی برای حضـور جلوه های صوتی، که بخش پیچیده ای از تولید فیلـم هستند ، دلایل محکمی وجود دارد.

در صحنه فیلم زیبا برداری، هیچ چیز واقعی نیست، شمشیرها از پلاستیک هستند و کفپوش مرمر از تخته سه لای رنگ شده ایجاد شده. صداساز، در چنین صحنه هایی از اصوات واقعی یا صداهای تقویت شده استفاده می نماید ، در نتیجه شمشیرهای پلاستیکی صوت زنگ فلزی داشته و قدمهای بازیگر بر روی زمین، طنین سنگ مرمر را ایجاد می نماید .

در طی فیلـم برداری، صدابردار سر صحنه تلاش می نماید که تنها گفتگوها را ضبط نماید . میکروفونهایی که ماهرانه در صحنه جاسازی شده اند، بدون ضبط سرو صداهای صحنه و گروه فیلم جذاب برداری،حتی آهسته ترین زمزمه های بازیگران را دریافت میکنند. نوار صوتی فولی، جای خالی سر صداهای طبیعی را پر می نماید و فضای فیلم دیدنی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می نماید .

اما جهان ی ما با وجود انواع وسایل نقلیه زمینی و هوایی سر صداهای مختلف زندگی روزمره، زیاد پر هیاهوست با وجود تلاش زیاد صدابرداران، بسیاری از اوقات اصوات ه تمام ناخواسته موجود در فضای فیلم جذاب برداری، گفتگوهای بازیگران را تحت الشعاع قرار میدهد. این عبارات باید بعدا در استودیو ضبط صدا بازگو شوند. بازیگران بعضی وقتها مجبور میشوند کل یک صحنه را مجددا صدا گذاری کنند یا برخی وقتها تنها یک کلمه را بازگویی نمایند.
این روند لوپ کردن یا تعویض اتومبیل ی دیالوگ (Automated Dialogue Replacement (ADR)) نامیده می شود . پس تدوینگر صدا نوار ولوم سر صحنه یا صوت زنده را با نوار ADR در نوار واحد تدوین می نماید .

توجه بکنید که نوار ADR، محصول استودیویی فاقد اصوات صحنه است و وقت ترکیب با صداهای سر صحنه نتیجه ای بسیار زیاد غیر طبیعی خواهد داشت. ولوم پا صوت هر حرکت دیگری که در صحنه میبینیم، حذف شده است. در اینجا جلوه های صوتی، فضای خالی موجود در دیالوگهای استودیویی را پر کرده ، صداهای اضافه را با اصوات تاثیر گذار جایگزین می نماید در جایی که صوت مورد نظر شنیده نمی شود ، ولوم مناسبی ساخته قرار میدهد در نهایت کل صحنه را طبیعی یکنواخت جلوه میدهد.

وسائل ی برای تولید ولوم باز بسته شدن در (( منظور دره اطاق یا خونست ))

وند ویِژگزینشه فیلم جذاب سازی هم دیگری برای همسان نبودن کیفیت و یکنواختی ولوم سر صحنه است. فیلـم برادری یک صحنه برای دستیابی به بهترین عکس بهترین اجرا، از زوایای مختلف و در طی برداشتهای زیاد که ممکن است روزها ادامه یابد، گرفته می شود . این تکه ها بعد از تدوین، سیر روانی از تصاویر جریان را نماش میدهند، ولی ممکن است صوت این تصاویر بالا پایین، فاقد حس دراماتیک و مخدوش باشد. در اینجا هم، هنرند صداساز به یاری فیلم زیبا ساز آمده و یک صوت زمینه واحد جهت کل صحنه ایجاد می نماید .

و نکته دیگر اینکه، محصولات سینمای ی تلویزیونی در همه جهان به نمایش درمی آیند و به زبانهای زیاد ترجمه میشوند. وقت ی که بازیگران متخصصان دوبله گفتگوهای فیلم زیبا را در استودیو بازگویی میکنند، جهت ایجاد دوباره محیط فیلم جذاب ، به نوار جلوه های صوتی نیاز داریم تا فضا خالی غیر طبیعی نشود.

صداساز چه کارهایی را انجام نمیدهد:

ایجاد صداهایی مانند موتور اتومبیل ، انفجار و اصوات مکانیکی فنی دیگر که در استودیو میسر نیست-مانند منفجر شدن و فروریختن ساختمان یا راندن اتوموبیل- و همین طور صوت پرندگان، صداهای لیزری، پارس سگ طوفان کار صداسازان یا فولی نیست.

این موارد در حیطه کار کارشناس جلوه های جهت صوتی است که با مصرف از نمونه صداهای آرشیو جلوه های مخصوص صوتی فناوری رایانه ی، کار خود را انجام میدهد.هر صدایی از هلیکوپتر گرفته تا رعد و تندر میتواند در نوار جلوه های جهت قرار گرفته ترکیب شود.

با اینحال متخصصین جلوه های مخصوص صوتی علی رغـم توانایی خیلی در ساختن افکتهای دقیق و قابل دوباره تکرار ، جهت ایجاد صدایی مانند ولوم راه رفتن دچار مساله میشوند. زیرا هر ولوم پایی مفرق و منحصر به فرد است، سرعت گامها مفرق بوده و حال هوای آن هم همواره بسته به فضا موقعیت تفاوت می نماید . اما صداسازان میتوانند با در اختیار داشتن جفت کفش بهتر و سالها تجربه، در همان برداشت اول راه رفتن بازیگر را به خوب ی تقلید کرده صدایی کاملا طبیعی به دست بیاورند.
در واقع یکی از مختصات صداسازی این است که بیننده نبایستی متوجه ساختگی بودن آن بشود.

یک مثال

فرض بکنید در صحنه، بازیگر بایستی اسلحه را بردارد، به سمت موتور سیکلت خود رفته، آنرا روشن نماید برود.

• صداساز بایستی صوت کت چرمی و شلوار جین بازیگر قدمهای او را با چکمه های سنگین گاوچرانی در حین حرکت او مرمت کرده و ولوم برداشته شدن اسلحه دست به دست شدن آن، گرفتن دسته موتور سیکلت و حرکت آن ممکن است ولوم کلید، وقت ی که او مشغول روشن کردن موتور می شود را هم تولید نماید .

• کارشناس جلوه های ویژه صوتی، ولوم غرش موتور در زمان روشن شدن و به حرکت درآمدن، کشش لاستیک چرخ صداهای محیطی مانند باد، پرندگان و… را تولید می نماید .

• در استودیوی ADR، بازیگر عبارت خود را ضبط می نماید : “برمیگردم…” (I’ll be back… ). این عبارت در فیلم جالب برداری، در بین سر ولوم موتور محو شده است بایستی جایگزین شود. پس تدوینگر دیالوگ عبارت را در جای خودش قرار میدهد.

ی که تمام این اصوات با یکدیگر در ای صحیح خود پخش میشوند، مجموعه کامل بی نقصی در مقابل تماشچنانچه قرار میگیرد که او میتواند هر لحظه آن را باور نماید .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چرا سرور مجازی ( نیمه اختصاصی ) آلمان از قائم هاست تهیه کنیم ؟

چرا سرور مجازی ( نیمه اختصاصی ) آلمان از قائم هاست تهیه کنیم ؟ در …